80279
Book
In basket
Turystyka sportowa / Ewa Malchrowicz-Mośko. - Poznań : Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego, 2018. - 208, [1] strona : ilustracje, fotografie ; 24 cm.
(Podręczniki, ISSN 0303-5107 ; nr 79)
Turystyka sportowa polega na odbywaniu podróży motywowanych tematyką sportu. W ujęciu szerokim można pod tym pojęciem rozumieć podróże w celu podejmowania aktywności sportowej lub podziwiania widowiska sportowego, jak również w celu poznawania sportu jako fenomenu kulturowego w formie biernej (np. poprzez odwiedziny w muzeum sportu), co nie jest związane z podejmowaniem wzmożonego wysiłku fizycznego. Turystykę sportową można również dzielić na taką, której głównym motywem jest oddawanie się w czasie wolnym zajęciom sportowym, oraz na taką, w której aktywność sportowa ma dla sposobu spędzania czasu wolnego jedynie poboczne znaczenie. Kluczowe staje się więc pytanie, gdzie przebiega linia graniczna pomiędzy turystyką sportową z jej własną specyfiką a sportem uprawianym wewnątrz turystycznej przestrzeni. Głównym celem niniejszej pracy jest ukazanie specyfiki turystyki sportowej w perspektywie społeczno-kulturowej. W książce przedstawiono uwarunkowania rozwoju turystyki sportowej w ostatnich dziesięcioleciach (na tle tendencji charakterystycznych dla epoki ponowoczesnej) oraz obecne skutki (przede wszystkim społeczno-kulturowe) tej formy podróżowania. Opisano także zmiany, jakie zaszły w sporcie postmodernistycznym, oraz trendy charakterystyczne dla postturystyki, ponieważ spowodowały one dynamiczny rozwój turystyki sportowej oraz szereg skutków (zarówno pozytywnych, jak i negatywnych) dla jednostki, społeczności lokalnych, narodów oraz turystycznych destynacji. Ukazany został również potencjał społeczno-kulturowy poszczególnych form turystyki sportowej. Autorka pracy uznaje ten cel za istotny, ponieważ ujęcie turystyki sportowej w wymiarze społeczno-kulturowych interakcji ujawnia i uzmysławia jej kreatywne pokłady i znaczenie wykraczające daleko poza funkcje tylko zaspokajania potrzeby wypoczynku i zabawy. Za C.M. Hallem autorka pracy rozumie oddziaływanie społeczno-kulturowe turystyki sportowej jako „zmiany zachodzące w systemach wartości pojedynczych jednostek, społeczności lokalnych lub całych społeczeństw wywoływane przez podróże sportowe, zmiany w typach zachowań turystów i ludności lokalnej, ich strukturach społecznych, stylu życia i poziomie jakości życia"4 [Hall 1992, s. 145]5. W niniejszej książce turystyka sportowa w ujęciu społeczno-kulturowym została ukazana na tle zachodzących w czasach ponowoczesnych społecznych zmian wartości, wśród których na szczególną uwagę zasługuje tendencja do poszukiwania doznań i emocji. Nie bez znaczenia dla rozwoju turystyki sportowej pozostaje również zjawisko zanikania poczucia więzi i tożsamości we współczesnym świecie, które prowadzi z kolei do ich poszukiwania m.in. podczas masowych wydarzeń, w tym także sportowych. Składowe turystyki sportowej — sport i turystyka — w pracy zaprezentowano na tle takich zjawisk jak m.in. eventyzacja, globalizacja, mediatyzacja, które w ostatnich latach w znacznej mierze doprowadziły do dynamicznego rozwoju turystyki sportowej. Autorka pracy ma nadzieję, że przedstawione analizy okażą się interesujące zarówno dla teoretyków sportu i turystyki, jak i praktyków. Mogą być pomocne m.in. podczas kształcenia przyszłych kadr turystycznych w zakresie turystyki sportowej. W Polsce wciąż brakuje specjalistów zwłaszcza z zakresu badań nad wzajemnymi relacjami pomiędzy wizerunkiem i destynacjami turystycznymi, a wydarzenia sportowe we współczesnej turystyce zaczynają odgrywać w takim sensie coraz donioślejszą rolę. Pełnią przy tym szereg ważnych funkcji, w obecnych czasach można wręcz mówić o „eventowym trendzie". Eventy sportowe poprawiają wizerunek i pozycję rynkową regionów turystycznych, w których się odbywają. Ważne są więc badania naukowe na temat tego, jak eventy sportowe wpływają na daną destynację turystyczną. Trzeba też pamiętać, że eventy są istotnym elementem turystyki sportowej w kontekście liczby turystów oraz wpływu na gospodarkę. Turystyka eventów sportowych uważana jest na świecie za ważny i bardzo atrakcyjny rynek. Celem praktycznym książki jest więc dostarczenie informacji na temat wpływu eventów sportowych na rozwój turystyki. Dzięki tej wiedzy władze polskich miast oraz organizatorzy imprez sportowych zdobędą informacje na temat potencjału tych wydarzeń i ich skutków w sferze ekonomicznej, ekologicznej oraz społeczno-kulturowej.
Availability:
Filia nr 2
There are copies available to loan: sygn. 33 (1 egz.)
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again